
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Centrum Stymulacji i Rozwoju Progres
Dysleksja – Specyficzne trudności w nauce – Diagnoza IDS-2.
Dysleksja
Specyficzne trudności w uczeniu się. Trudności w uczeniu się odnoszące się do dzieci w normie intelektualnej, które mają trudności w przyswajaniu treści wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nie uwarunkowane schorzeniami neurologicznymi. Wyróżnia się takie formy trudności jak; dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia.
Czytaj, więcej niżej…
Diagnoza dysleksji, a ryzyko dysleksji
Dysleksja to deficyt poprawności i tempa czytania. Dysleksję diagnozujemy u dzieci od 10 roku życia, przed osiągnięciem tego wieku u dziecka można stwierdzić, że znajduje się w grupie ryzyka dysleksji.
Podstawowym objawem dysleksji jest deficyt w zakresie umiejętności czytania. Deficyt ten oceniamy na podstawie testów IDS-2.
Dysleksji nie stwierdza się w przypadku niepełnosprawności intelektualnej lub dziecka o IQ poniżej normy. Zazwyczaj nie stwierdza się jej również w przypadku nieprawidłowego słuchu lub wzroku; zaburzeniach umysłowo – neurologicznych; przeciwnościach psychospołecznych, gdy dziecko przez środowisko skrajnie ogranicza rozwój poznawczy; brak biegłości w języku w którym dziecko jest nauczane.