Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Centrum Stymulacji i Rozwoju Progres

Dysleksja – Specyficzne trudności w nauce – Diagnoza IDS-2.

Dysleksja

Specyficzne trudności w uczeniu się. Trudności w uczeniu się odnoszące się do dzieci w normie intelektualnej, które mają trudności w przyswajaniu treści wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nie uwarunkowane schorzeniami neurologicznymi. Wyróżnia się takie formy trudności jak; dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia.

Czytaj, więcej niżej…

Diagnoza dysleksji, a ryzyko dysleksji

Dysleksja to deficyt poprawności i tempa czytania. Dysleksję diagnozujemy u dzieci od 10 roku życia, przed osiągnięciem tego wieku u dziecka można stwierdzić, że znajduje się w grupie ryzyka dysleksji.

Podstawowym objawem dysleksji jest deficyt w zakresie umiejętności czytania. Deficyt ten oceniamy na podstawie testów IDS-2.

Dysleksji nie stwierdza się w przypadku niepełnosprawności intelektualnej lub dziecka o IQ poniżej normy. Zazwyczaj nie stwierdza się jej również w przypadku nieprawidłowego słuchu lub wzroku; zaburzeniach umysłowo – neurologicznych; przeciwnościach psychospołecznych, gdy dziecko przez środowisko skrajnie ogranicza rozwój poznawczy; brak biegłości w języku w którym dziecko jest nauczane.

Częste pytania:

U jakiego dziecka można stwierdzić Dysleksję?

Specyficzne trudności w uczeniu się można podejrzewać u dzieci, które mają poziom inteligencji w normie, a mimo to napotykają na trudności w podstawowych wymaganych czynnościach z którymi rówieśnicy nie mają problemu tj. problemy z czytaniem, jego upłynnieniem, mylenie liter podczas pisania i czytania np. m z n, p, b, d. Zna reguły ortograficzne lecz ich nie stosuje podczas pisania. I inne… Oczywiście trudności te mogą wynikać z indywidualnego rozwoju dziecka, które nie muszą wynikać z specyficznych trudności.

Czy szkoła będzie respektować opinię z niepublicznej poradni?

Tak.
Niepubliczne poradnie mogą wystawiać opinie o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które szkoły mają obowiązek respektować.
Opinia stanowi dla szkoły podstawę objęcia ucznia pomocą.

Przewijanie do góry